Baik-Baik Sayang

As Salam,

Hye peeps!

Alhamdulillah kembali bekerja lepas terpaksa ambik on leave utk 2 hari menjga si comel nisa..pagi tu mmg semua dah bersiap nk gi sekolah n keje, ble tgk nisa bangun sambil menangis mintak dukung, baru la perasan tahi mata dia mkin byk..aduhhh kene sakit mata la plak..walhal seblm tu mmg ade keluarbiasaanya tahi mata dia bertepek2..tak la byk...tp hari tu, ttb makin byk..aku tak tau la sbb ape..berjangkit antara kami sekeluarga tak de plak..tp tk pe la..umie redha kalo dah nisa nk sakit..jd umie decide hari tu, amik cuti bwak nisa gi klinik p18 utk jumpa doktor, amik ubat..

keesokannya plak, tgk masih lagi tak baik, batuk dan sesema plak makin serius.nk letak nisa kt pengasuh rase serba salah sgt..ank sakit tp bagi org jaga..jd umie amik keputusan tambah cuti sehari lagi untuk jg nisa..mlm semlm, umie rase bdn nisa dah mula nk demam..uuuhh mcm kene tmbh lagi sehari lagi je cuti umie nie?..mlm td, perasan nisa tak berpeluh mcm biasa..umie dah cuak..nk amik cuti ke tak? mandangkan cuti umie dah tk de, nnt plan nk ambik cuti mase bulan puasa..n raye lgi..emm jdi nye pgi nie, ble tgk nisa dh mula berpeluh umie tabhkan hati hntr nisa rumah pengasuh..tp siap berpesan dgn pengasuh n tiap mase umie whatapp dia tnye nisa mcm mana..if ptg nie nisa tk nak nyusu n demam makin teruk, umie amik la half day..

Ini adalah kali pertama nisa demam ble usia dah nk masuk 6 bulan..perubahan yg ketara umie tgk, ble umie pakai tudung, mula la dia meraung mintak dukung..abie dukung pun dia tetap menngis..

dan buat kali pertama nye, umie bagi pengasuh dukung, nisa palingkan muka (tk nk tgk muka pengasuh) n mengis ble umie tgglkan dia..alahai anak...sebak umie..kalo boleh, umie nk bawak awak gi keje sekali..tp mmg tk boleh..nnt satu opis dgr suara awak menangis...

Semoga anak umie cepat sembuh...tggl 2 minggu lebih je lgi nk bagi nisa makan..tk tahan umie dgr org sekeliling bercakap2..alhamdulillah hati umie mmg tegar smpai ke hari ini...

**bonding antara ibu dan anak : kalo si anak menyusu sepenuh nye mmg lain dari yg lain...terasa kami sgt rapat...**

5 month!!!

As Salam,

Hye peeps!!! mood rinie 50 50..biasa la pagi2 kan...hehe..

Ok, pg yg sejup nie, aku nk update kisah si nisa...Hari nie 11/5/2016, genap la usia nisa 5 bulan..alhamdulillah Allah sentiasa lindungi nisa ble umie jauh dari dia..syukur pada Allah SWT nisa sentiasa sihat..walaupun kadang2 sesema n batuk, tp cepat je recover; sbb aku percaya air susu ibu itu lah penawar dan ubat nye...

Progress terbaru, nisa dah pandai mengekek, pandai beno bermain, bagi la ape pun dia main je..hehehe..dan yg paling terbaru, dia dah mula meniarap...bangun tido, ngs kejap, n terus meniarap...pengasuh bagi tau, ble meniarap dia akan diam je...senang jg nisa, janji perut kenyang sudah!!!

Aku ade baca statement seseorg sama ada di fb or google, kenyataan tu bgitau, if anak dah pandai meniarap, dah pandai tegakkan kepala, n dah mula menunjukkan minat nk mkn ble tgk org makan, so dah boleh la bg makan...kadang2 aku tgk kecian sgt..nk bagi awal tp takut jd pape...nk kenalkan dia dgn puri buah2an n sayur2an tp ade sikit masalah dalam penyediaannya..huhu..serba salah jadi nye...kalo ikutkan kata doktor private, sejak bby dah masuk usia 5 bulan dah boleh perkenalkan dia dengan makanan...tp nnt ble dah makan, air susu kurang minum..huhu,,,, sedih!!!

ok la bos nk gi meeting nie,,haha!!! da~~

Selamat Kembali ke Malaysia

As Salam,

Hye Peeps...

Alhamdulillah selamat mendarat di Malaysia pada hari ahad jam 6.++ petang bersama famili tercinta. Bersyukur sgt2 perjalanan kami semua dimudahkan oleh Nya dan perjalanan Majlis Perkahwinan adik pun dah selamat dibuat. 

Mase di sana, kami semua sempat berjalan2 di Mall Mentari, tempat membeli barang buah tangan tuk diri sendiri dan keluarga di Malaysia, walaupun tk byk yg boleh dibeli tp jdi la dpt 1 2 je...huhu..yek la tukar duit pun tak byk..dlm RM305 dpt la 1Juta nilai duit Indon..

Dan alhamdulillah perjalanan penyusu si nisa tk teruk mane pun..cume mase mula2 smpai tu dalam  2 3 hari dia mmg tk nk nyusu sgt..breast plak asyik bengkak je.aku plak punye sengal tak bawak pam...huhu sedih sgt..smpai terpaksa bli botol susu n perah guna tgn je...menyesal tahap gaban..nk bli pam manual sgt2 mahal kt sana...n peristiwa paling sadis, puting si nisa tercicir plak time ktorg berjalan2 kt berastagi, sejuk mcm kt Cameron..hehe siap petik strawberry lagi..

Tak tau la ble lg dpt ke sana...insyaAllah lagi 2 3 tahun kot. yg penting skrg nie kene simpan duit..mcm2 perancangan ade dlm kepala otak nie..tinggal nk buat ke tak nk je...semoga Allah mudahkan urusan aku dan suami.amenn....

Sebahagian gambar je....




















ok!