My Progress

Assalamualaikum..hye!

Entry kali nk cerita tentang hasil aku mengajar si kakak membaca..entry last aku pasal nie pada 12 Mac 2015..so smpai la nie dah masuk 2 minggu aku dok ajar dia membaca..so far sekarang nie dia dah boleh mengenal dan membaca basic bunyi such as a i u,  ba bi bu, ka ki ku, ma mi mu, na ni nu, sa si su, ta ti tu, ra ri ru, pa pi pu, da di du, ya yi yu, la li lu, dan ade lagi 1 huruf.. hehe  aku lupe...

memula aku tak konfident, boleh ke anak aku membaca...tp berkat kesabaran aku, alhamdulillah dia dah boleh baca ayat macam nie:-

Ini apa? 
Ini baju Ali.
Baju Ali biru.

Lebih kurang cmtu la...rase seronok sgt ble dia dah boleh baca ayat simple cmtu...la nie dia dah nk masuk vokal o..nnti kalo aku rajin aku upload video si kakak membaca....bukan senang nk senang dan bukan susah nk susah..yg penting kene ade usaha la...aku nie yg mmg kemalasan je nk buat itu ini, tp aku kene istiqamah tentang anak2 nie...si adik ble dah mula smpai sebutan ini dia dah tk nak belajar..nk start main balik..si adik susah cikit nk fokus..dah la hujung bulan nie si adik ade exam..heheee aku tak berkesempatan nk ajar dia lagi..tp kene buat gak, kalo tk cikgu ckp kene ulang balik ape yang dia tk dpt tu...

Mengaji pun si kakak dah masuk huruf "dal"...tp bab nie dia kene ajar lain cikit....tk bape kenal huruf..so kene ulang byk kali baru dia ingat..kadang2 kecian tgk dia terpaksa belajar byk benda dlm usia yang muda..tp umie kene ajar jugak, tkut ble dah besar nnti lgi liat nk belajar kan....

tak pela aku start dari kakak dlu, ble dia dah pandai boleh la dia ajar si adik bersama....si adik nie kadang2 dia ikut org...tk suka buat sorang2 kene berteman/geng baru nk buat..

Ok la nnti aku update lagi pasal progress diorg k!
  




Tiada ulasan: