Minggu ke Tiga Adik Ke Sekolah

As Salam,

Minggu lepas baru start kakak ke sekolah...excited sgt2..ok la...tenang hati umie nk gi keje....si adik plak, masih sama...hantar tetap menangis...n ambik dia blik pun menangis lagi...tp cikgu ckp ble umie dia tak ade, dia ok je...nk berkawan, bersembang n join aktiviti dengan cikgu..alhamdulillah...

hari nie umie hntar ke sekolah, adik masih lagi menangis n berguling2...aduhh umie terpaksa hantar adik...umie mintak maaf....adik kene sekolah jugak...hari jumaat baru2 nie umie kene ambik EL sbbnye adik tb2 demam panas..kalo umie paksa gak adik kesekolah, mmg adik akan merengek n mybe susahkan cikgu2...tkpe la demi adik umie ambik je cuti...

Progress terbaik adik baru umie nmpak mlm semlm...ttb adik sebut Allahuakbar dengan gaya sekali...dari berdiri smpai lah ke duduk antara dua sujud...sonok nye ble umie tgk!!! dkt sekolah mmg ade ajar anak2 solat...setahu umie, ble umie ambik adik ptg2, umie tgk buku aktiviti adik, mmg ade slot solat 2 kali berturut2...alhamdulillah...ini menunjukkan adik join aktiviti solat tu...tk la melalak je dari mula smpi ptg kan? ahhh lega dah hati umie....

Si kakak plak, dah mula tk nk ke sekolah, umie tak tau sbb ape...hari jumaat baru2 nie umie hantar kakak dangan adik n abie, mybe ble nmpak kami, dia menangis sbb ingtkan nk tinggal dia kot..aduhhh..kakak...kakak....smpaikan pagi td nk mandi pun tk nak...menangis2..ape lagi nk siapkan dia pakai bju sekolah...sabar je la...skrg nie umie dok pk mcm mana nk buat dia rase happy ke sekolah...setiap kali solat umie akan doa untuk anak2 umie...semoga hati anak2 umie rase seronok nk ke sekolah n tenang ble ke sekolah...nk tak nk umie kene sabar n kuat utk anak2 umie...tp kadang2 hilang sabar gak...hehe.,..nk buat cmne, kte nie manusia biasa.....


Hari ke 6 Adik ke Sekolah..

As Salam..

Hari nie umie lambat masuk pejabat..biasa nye 7.30 nk bertenggek kt tempat, tggu bos masuk...tp rinie bos sempat gi sarapan dlu..huhu..tp tak la masuk kul 8++ iek..still lagi on time...Dah la pagi nie jam 9 pgi bos ade mesyuarat..cuak jugak kalo kene maki pagi2 nie sbb lambat n tk maklum awl pd beliau..huhu tp kalo kene maki sekalipun sabo je la...tadah telinga je la yang aku mampu....

hari nie first day kakak masuk sekolah PASTI...seronok kemain lagi...hope kakak tak macm adik, menangis je....termasuk la hari nie, lepas abie hantar umie ngn adik kt opis..memula adik menangis la jgk, tp boleh berjalan lagi...tup2 angin tak baik dia nak berlari kejar abie...huhu sabar je la..nasib umie sempat pujuk n berdukung la smpai masuk taska..aiyak...umie bawak adik smpai la adik duduk kt kerusi dgn kawan2..umie tgu ade la dlm seminit 2 pastu perlahan2 umie menyusup keluar...dn terdengar la suara adik menangis..tp tak kuat sgt..Ya Allah susahnye nk pahamkan adik....payah jugk kalo terlalu manja kan dia sgt..nie la jdi nye...

Hari jumaat lepas adik ade perarakan Maulidur Rasul, hanya untuk kanak2 berumur 4-5 thn sahaja...umie harap sgt adik akan ok n ikut perarakan tu...emm tp hanya harapan je la...ble umie nampak adik menangis tak henti2, jenuh cikgu nk pujuk..umie tgk dari jauh je la tkut adik nmpak terus tk nk masuk taska dah....last2 guru besar tgk adik menangis je, so dia suh cikgu tinggal kan adik dlm bilik sorang2..umie redha je..walau dlm hati umie sedih sgt....ble adik nk ok? 

"Ya Allah, peliharalah anak2 ku walau dimana mereka berada...tenangkan hati dan perasaan mereka, agar mereka mengerti perasaan umie dan abie nya...mudahkan lah anak2 ku untuk belajar sesuatu....aku sayang anak2 aku Ya Allah...."

Moga2 mggu dpn adik dah faham n akan seronok ble dtg taska...amennn.....


Hari ke3 Adik Bersekolah

As Salam,

Petang semalam ambik adik tepat2 kul 5..ingtkan menangis lagi, rupanye dah main2 n gelak2 dah ngn kawan2...siap cium tgn cikgu lagi sebelum balik...sedap hati ble tgk ank dah tak meragam...good boy adik!!!

Pagi td punya kisah, ble nmpak je bangunan pejabat umie, terus mintak bantal busuk n botol susu..beg yg dok pakai suh bukak....umie dah dpt agak sbb ape...turun dari kereta, depan2 tu dia mengamuk..Ya Allah...adik..umie terpaksa dukung adik smpai ke dpn pintu taska....pujuk2...mmg tk makan saman...menangis tetap menangis tp ble serah pd cikgu yg dia kenal, dia nak tp still menangis lagi...dlm menangis tu nk gak dia dgr ckp cikgu suruh salam umie...duhai la ank....

Kejap td umie bermsj dgn cikgu adik....ble tnye cikgu adik macam mana, cikgu bagitau adik dah ok..dh bergaul dgn kwan2 n cikgu kt taska....lega hati umie hanya Allah yg tahu...umie ade tnye kalo aktiviti adik nk join sekali tak? cikgu bgtau adik perhati dlu baru join...hehee..kalo best baru join la iek? bijak2....n tambahan lagi, cikgu bgitau tk pasal2 cikgu dpt gelaran baru.."mama"....hahaaa adik masih ingt lagi mama dia yang mengasuh dlu tu....smpai cikgu pun dia pnggl mama gak..

Dekat taska cikgu2 panggil adik, najmi..bkn ariff..so ble cikgu panggil najmi mmg dia tak pandang..kalo sebut full name baru dia dtg...mybe cikgu ckp, dia dah terbiasa dgn nama ariff tu...ok2 lepas nie kene biasakan dgn panggilan abang ariff plak k!!!

alhamdulillah Allah dah mudahkan jalan umie untuk adik biasa ke sekolah...insya Allah lepas nie, adik akan belajar byk benda...semoga anak umie sentiasa di bawah lindungan dan kasih sayang Allah...aminn...

Hari Ke 2 Bersekolah

As Salam....

Hari ke 2 adik ke sekolah..rinie si kakak ikut abie gi keje plak..hehe...ikut turn la...

Semalam sempat gi sekolah si kakak, tgk2 kot2 sekolah bukak ke  kan...tgk2 ade guru besar ngn cikgu dia..jumpa, tnya n dpt bawak balik buku belajar kakak..alhamdulillah...semoga kakak cepat belajar n menjadi anak bijak...secara sahihnya, kakak kene gi sekolah 12 Jan 2015 nnti...

Kisah si adik plak, td umie gi byr yuran adik..terdgr la adik menangis..tp umie buat2 tk dgr. Umie kene kuat demi adik..adik sbr iek? tk lama...kul 5 umie ambik adik balik..semua kwan2 umie ckp biasa la, mula2 adik menangis tu...seminggu 2 adik akan sonok gi sekolah, ramai kwan, byk aktiviti belajar ngn kawan2...Ya Allah mudahkan segalanye untuk ku dan keluarga ku...

Encik suami terima kasih atas perubahan tersebut..ble umie dgr, terkejut sebenarnya..hehe alhamdulillah Allah dah mudahkan segalanya termasuk hal yang satu itu...Semoga abang terus istiqamah k! bukan mudah untuk kte berdua smpi ke tahap seperti yg sekarang ini..dlm membesarkan anak2..dlm dugaan hidup yang semakin mencabar zaman ni..tp alhamdulillah kte semakin matang n semakin kuat untuk terus mara ke dpn dalam cabaran membesarkan anak2....perbincangan dan kesepakatan mmg jalan terbaik dlm penyelesaian sesuatu perkara..kdg2 kte terpksa korbankan perasaan salah seorangnya..tp umie sanggup...thn 2015 ini genap 6 thn usia perkahwinan kte...byk benda yang terjadi spjg tempoh tersebut, tp alhamdulillah Allah masih teguhkan hati dan rase cinta ini antara kita... =)







Selamat Bersekolah Adik...

As Salam...

Morning peeps..Monday comes again!!!

Hari yang agak tidak keruan buat aku..sbb first time anta anak teruna masuk taska..huhu....

Rini tersiap awal, sbb nye tk dpt nk set time kul bpe leh siapkan anak2 n diri sendiri...tk sangka sgt mudah nk kejutkan kakak n adik....semoga amalan baik ini berterusan smpai ke besar..heheee

Ingatkan sekolah kakak dah bukak, tp rupenye tutup lagi..nmpaknye minggu depan lah kakak gi sekolah..so mksudnye, dlm minggu nie kakak terpaksa berkampung di opis umie..teman umie keje iek? heheee 

Mase anta adik pagi tdi, tkut gak di melalak..dah la kalo menangis tak hinggat dunia...lepas je serah dia kt cikgu, cikgu plak bawak dia masuk bilik..senyap je..umie ngn kakak pun g bli makanan kt kafe...smpai kt atas, ade kwan bgitau
yang anak aku menangis melalak n lari nk keluar..tp cikgu halang, peluk n pujuk dia masuk bilik balik..huhu ble umie dgr, rase kecian sgt..tp adik kene gi sekolah..tk leh asyk hantar pengasuh je...sbb adik kene berdikari...

insya Allah ini untuk 3 4 hari je..nnt adik akn ok n seronok gi sekolah sbb ramai kwn n leh belajar...

**dukacita dimaklumkan bonus tk masuk lagi...huhu seddiihhh =(


penyeri hidup umie dan abie... =)



2015 here we go!!!

As Salam....

Baru terasa nk update blog tuk thn 2015 nie...hehee rasenye terlalu byk kisah sedih 2014 untuk kita imbas balik...bukan pada aku je tp seluruh Malaysia...ble difikirkan balik, terasa dunia dah makin tua, dan akhirat itu semakin dekat..tp ape yg aku dah buat pada diri aku sendiri? pada keluarga aku? pada agama aku? Ya Allah...rasenye kalo kiamat tu terjadi hari nie, aku rase mcm tk de harapan je nk masuk syurga Allah tu...amalan2 tk cukup, dosa plak terasa byk nyeee..huhu sedih sgt...

Semoga tahun 2015 akan lebih mendekatkan aku pada Yang Maha Pencipta... =)