Zaman laaa Nie...

As Salam..

Alhamdulillah hari ni masuk 6 hari aku berpuasa sunat Syawal..In Syaa Allah esok dah "raye"..dah lama rasenye tk buat Puasa 6 Hari Dalam Bulan Syawal nie...tahun lepas sempat  buat 2 hari je kot..biasa la..banyak sgt jamuan raye nye..kih3..banyak orang kata, nak puasa sebulan dalam bulan Ramadhan tak ade masalah..yang 6 Hari Dalam Bulan Syawal nie dugaan nye amat-amat lah besar..mane tak nye, semua orang tak puasa, kte plak yang puasa kan..hehe tp alhamdulillah tahun nie aku dpt gak buat puasa 6 nie, sekali gantikan puasa yang aku tinggal mase bulan Ramadhan baru2 nie...so pasnie kalo nk buat puasa sunat dah boleh...

Sonok kan kalo dpt jadi suri rumah tangga sepenuh masa...dpat didik anak sepenuhnye..dapat pelihara kemasylahatan rumah tangga n urusan rumah dari perfect..huhu sonoknye la hai..aku terasa2  nk jadi suri rumah tangga tu la sepenuh masa..tp ape kan daya, suami aku bukan ade syarikat besar or berpangkat besar yang boleh menyebabkan aku dok umah "goyang kaki" orang cakap..Namun tuntutan perbelanjaan kehidupan zaman Millenium nie membuatkan keadaan tu dah jdi lain..nk tak nk si isteri mesti bekerja membantu dari segi ekonomi rumah tangga..In Syaa Allah semua itu mendapat ganjaran yang tak terhingga dari Allah SWT..aminn...tp niat kene betul la untuk membantu suami, ok?

Bila suami dan isteri masing2 dah bekerja, si anak kene la hantar ke pengasuh untuk dijaga..sayu hati mula2 hantar anak, tp kene buat jugak, sbb umie ngn abie kene keje. Urusan rumah tangga plak dah jadi urusan bersama..Balik keje cepat2 masak untuk suami, kalo rajin basuh kain, jemur kain, kemas umah sikit2 ala kadar orang cakap. Penat usah ckp la..ble jam 10 mlm mata pun dah layu..anak2 masih cergas lagi. kadang2 terpaksa biar anak2 main sendiri sbb mata kene "layan" dulu..teruk kan? tp aku berdoa semoga pahala aku kt dunia nie Allah terima untuk jadi timbangan di Akhirat kelak...aminn...

Sekarang nie aku cuba untuk bahagiakan anak2..nk bagi diorang rase umie ngn abie tk pernah tk peduli kan diorang adik beradik. Kalo ambik diorang dari rumah pengasuh tu, rase nk mengadap diorang 12 jam lagi, ajak bersembang..Skrg nie aku cuba ajar anak mengeja cikit2...bace mukadam..So ble dah masuk sekolah nnti dah pandai cikit2..walau pun agak payah cikit nk ralitkan anak2 dari tak tgk youtube or main tablet tp aku cube. Bila dah masuk time nk tido, suruh anak2 baring cakap la ape2 nk cakp kt diorg..suruh diorg menyanyi ke, baca doa ke, mengira ke, macam2 la...orang kta ble nk tido nie la byk benda anak2 boleh absorb. 

Doa umie buat anak2 umie, Nur Dhia Arriesya dan Muhammad Najmi Ariff, 

"Umie sayang anak2 umie dunia dan akhirat, sbb bukan mudah untuk menjaga harta akhirat umie dan abie nie..semoga anak2 umie membesar menjadi anak2 yang menghargai dan menghormat orang tua, anak2 yang menjaga dunia dan akhirat nye, dan berjaya menjadi seorang manusia yang berguna untuk semua orang"

hehe cm amanat terakhir pulok kan? Sabar je la..

Sebenarnya byk benda nk luahan kt sini..tp nanti2 la.. hehe

Da....




Tiada ulasan: