Zaman laaa Nie...

As Salam..

Alhamdulillah hari ni masuk 6 hari aku berpuasa sunat Syawal..In Syaa Allah esok dah "raye"..dah lama rasenye tk buat Puasa 6 Hari Dalam Bulan Syawal nie...tahun lepas sempat  buat 2 hari je kot..biasa la..banyak sgt jamuan raye nye..kih3..banyak orang kata, nak puasa sebulan dalam bulan Ramadhan tak ade masalah..yang 6 Hari Dalam Bulan Syawal nie dugaan nye amat-amat lah besar..mane tak nye, semua orang tak puasa, kte plak yang puasa kan..hehe tp alhamdulillah tahun nie aku dpt gak buat puasa 6 nie, sekali gantikan puasa yang aku tinggal mase bulan Ramadhan baru2 nie...so pasnie kalo nk buat puasa sunat dah boleh...

Sonok kan kalo dpt jadi suri rumah tangga sepenuh masa...dpat didik anak sepenuhnye..dapat pelihara kemasylahatan rumah tangga n urusan rumah dari perfect..huhu sonoknye la hai..aku terasa2  nk jadi suri rumah tangga tu la sepenuh masa..tp ape kan daya, suami aku bukan ade syarikat besar or berpangkat besar yang boleh menyebabkan aku dok umah "goyang kaki" orang cakap..Namun tuntutan perbelanjaan kehidupan zaman Millenium nie membuatkan keadaan tu dah jdi lain..nk tak nk si isteri mesti bekerja membantu dari segi ekonomi rumah tangga..In Syaa Allah semua itu mendapat ganjaran yang tak terhingga dari Allah SWT..aminn...tp niat kene betul la untuk membantu suami, ok?

Bila suami dan isteri masing2 dah bekerja, si anak kene la hantar ke pengasuh untuk dijaga..sayu hati mula2 hantar anak, tp kene buat jugak, sbb umie ngn abie kene keje. Urusan rumah tangga plak dah jadi urusan bersama..Balik keje cepat2 masak untuk suami, kalo rajin basuh kain, jemur kain, kemas umah sikit2 ala kadar orang cakap. Penat usah ckp la..ble jam 10 mlm mata pun dah layu..anak2 masih cergas lagi. kadang2 terpaksa biar anak2 main sendiri sbb mata kene "layan" dulu..teruk kan? tp aku berdoa semoga pahala aku kt dunia nie Allah terima untuk jadi timbangan di Akhirat kelak...aminn...

Sekarang nie aku cuba untuk bahagiakan anak2..nk bagi diorang rase umie ngn abie tk pernah tk peduli kan diorang adik beradik. Kalo ambik diorang dari rumah pengasuh tu, rase nk mengadap diorang 12 jam lagi, ajak bersembang..Skrg nie aku cuba ajar anak mengeja cikit2...bace mukadam..So ble dah masuk sekolah nnti dah pandai cikit2..walau pun agak payah cikit nk ralitkan anak2 dari tak tgk youtube or main tablet tp aku cube. Bila dah masuk time nk tido, suruh anak2 baring cakap la ape2 nk cakp kt diorg..suruh diorg menyanyi ke, baca doa ke, mengira ke, macam2 la...orang kta ble nk tido nie la byk benda anak2 boleh absorb. 

Doa umie buat anak2 umie, Nur Dhia Arriesya dan Muhammad Najmi Ariff, 

"Umie sayang anak2 umie dunia dan akhirat, sbb bukan mudah untuk menjaga harta akhirat umie dan abie nie..semoga anak2 umie membesar menjadi anak2 yang menghargai dan menghormat orang tua, anak2 yang menjaga dunia dan akhirat nye, dan berjaya menjadi seorang manusia yang berguna untuk semua orang"

hehe cm amanat terakhir pulok kan? Sabar je la..

Sebenarnya byk benda nk luahan kt sini..tp nanti2 la.. hehe

Da....




Ceritera Raya

As Salam...

Maafkan aku penunggu gua...maafkan aku penunggu gua...maafkan aku penunggu gua..kih3...kerana lama menyepi dalam dunia blog nie..aku pun tak tau ble last aku post entry..hahahaaa...

Kte skip terus bab2 pose n sebelum nye iek, kte teruskan ke bab raya...hahahaaa

Tang raye je aku nk cite pun...

Tahun nie encik suami kene keje time raye pertama n kedua..so tak de la episode tempoh jem berjam2 lamanye semata-mata nk balik beraya....huhu bio la orang kata tempoh jem berjam-jam sekali pun, tp nikmat nye hanya Allah yang tahu..rase seronok tu kemain ler....tp tidak untuk tahun nie..raye ke 2 ptg baru la, ktorg blik beraya..tp cm biasala raye tu mmg dah tak rase la kan...ahhh redha je la..mybe ade baiknye, kte tak tahu cume Allah je yang tahu kan kan kan..ayat sedap kan hati beno nyer...hahhaaa

so kami smpai kt umah mlm lebih kurang jam 8 lebih kot..lupe plak...esoknye kami terus beraya ke kg suami di Parit..sonok gak, masih ramai saudara mara kt kg..tp suasana tk semeriah hari raye pertama..kt kg dpt la ambik gambar seketul dua ketul kan untuk tambh koleksi tiap2 tahun beraya...hehe tp tahun nie sikit je dpt ambik gambar..

yang tak bestnye hari ke 4 tu nk pakai la blik baju raye sedondon tu kan...tp malang tak berbau, baju melayu encik suami dah kene sebat dik sape..entah la...tp mmg aku sumpah la sape2 yang ambik tu, berkulat2 badan, mati tak tenteram..n macam2 lagi la..gerammm sgttt tau! baju kt penyidai pun nk rembat ker? aiyoookkk zaman skrg nie semua benda leh jadi..smpai teruk sgt miskin org2 melayu nie, baju melayu pun tk mampu nk bli ker? yg paling murah 30 inggit je kot..sonok ke pakai baju bekas2 orang nie..korang tk pk ke, ape akibat pada ko n org pnye baju? Ya Allah..nasib la ade satu gambar aku ngn suami yg sempat ktorg ambik..cume dgn anak2 je la yg tak ade..huhu sedih..dah la tak dpat blik beraya, bju plak hilang...

suka gmbar nie sgt2...^_^