Nasihat bagi Ibu Bapa yang Suka Marah-Marah...

Bagi mereka yang suka marah-marah pada anak sendiri kerana sayang dan untuk mendidik.
1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?
2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?
3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak pernah lagi melihat dunia, mengapakah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita?
Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?
Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan atau di telefon?
Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.
Bagi mereka yang kita sayang, dua hati adalah dekat, jadi tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang.
Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.
Maka, persoalannya, jika kita ingin mendidik anak-anak kita. Perlukah kita marah-marah padanya walaupun mereka berbuat silap?
Sekiranya menggunakan pendekatan marah-marah, tanya pula diri, adakah kita mahukan anak kita mendengar kata-kata dengan hati mereka berjauhan dengan kita?
Atau kita mendidik dengan berbisik, supaya mereka faham dengar dan hati mereka kekal dekat dengan kita?
Apabila kita sudah mula marah-marah pada anak, tanyalah diri sendiri adakah hati kita dan anak kita sudah berjauhan?
Hubungan ibubapa dengan anak-anak yang terbaik ialah anak-anak menganggap ibubapa sebagai sahabat karib dengan penuh penghormatan tanpa rasa segan silu untuk berbincang segala masalah dengan ibubapa.
Semoga bermanfaat!

**sumber : http://tudungsicomel.com/




Bulan Februari Punye Cerita...

As Salam..

Byknye dugaan di awal awal tahun 2014 nie, baru baru nie si adik demam panas..dengan keadaan cuaca yang panas terik macam nie mmg byk kanak-kanak yang akan sakit..tak terkecuali anak-anak aku...adik mula tak sehat dari hari ahad smpai la ke hari selasa...baru demam dia kebah..yg buatkan hati seorang ibu rase sedih tu, bukan setakat demam, malah sesesama, batuk, cirit birit n muntah2..selera makan jgn cakap la..susu je jdi penghilang dahaga n lapar..adik adik...dan aku pula kene ambil cuti 2 hari untuk jg anak2..tkpe la...ape ade pada cuti kan? anak2 lebih penting...=)

hari rabu plak, si kakak demam...mula demam malam selasa tu...dia mengadu badan panas...tp hari ni (Khamis) kakak dah sehat..mkn pun selera je..alhamdulillah..yg aku risau skrg nie si adik..still tak mau jamah makanan lagi...aduiiii....kene sabar pujuk si adik nie..yek la anak terlebih manja kan? hehe

alhamdulillah hari sabtu lepas 8/2 aku dah dapt sijil pengikhtirafkan dari Mary Kay....so tak de keraguan lagi..aku mmg dah sah seorang perunding kecantikan berkelayakan...



Doakan aku berjaya dlm bidang ini...in Syaa Allah... =)