Khasiat Teh Hijau

As Salam...

Sejak usia dah masuk 26 tahun nie, mula nk jaga muka la..badan la....dalaman la..luaran la.....yek la, takut la kan..org kata ble masuk usia 26 thn nie kene mula jg kesihatan..tk kira la dalaman ke luaran..ape lagi kte nie wanita bekerja dan sudah berumah tangga...kalo tak de mase nk belek diri susah la....bkn plak dok belek diri je, tanggungjawab lain terabai..tidak sama sekali..kene seiring la...

ritu tetiba terbaca artikel tentang khasiat minum teh hijau..sblm nie aku suka gak buat teh o ais kt umah..kih3....tp guna teh hitam la....ble terbaca tentang khasiat teh hijau nie mcm best je...dlu zaman sekolah menengah, aku suka gak tgk cite cina kt TV2, setiap hari isnin hingga khamis jam 6.30 petang...biasa lah kalo cite cina kan, suka minum teh..bkn minum teh hitam tau tp teh hijau..sbb tu la diorg sehat n kulit cantik..tu bg yang tak makan ba alif ba ya iek kengkwan...ade pengalaman cikgu cina bercerita...kalo tgk org cina yang kulit dia bintik2, tu makne nye dia mkn ba alif ba ya...yek la, semua org tau, haiwan tu kotor kan....=p

Sejak tu, aku pun mencari2 la teh hijau nie..kedai kt kuarters aku dok tu tak de jual..kalo kt supermarket ade la..nk jadk kan cerita, minggu lepas seblm encik suami berkursus, singgah kt mydin P14 jap...cari susu si adik, tetb ternampak sudut teh..so ape lagi, terus teringat seblm nie nk cari teh hijau..dan akhirnya...taraaaaa

gambar ehsan google..

tp nie pack besar aku pnye pack kecik je ade la dlm 10 bag dlm kotak tu....skrg baru minum 2 bag....

Jom tgk khasiat teh hijau nie plak:-


MUNGKIN ramai di antara kita menolak untuk menikmati secawan teh hijau berbanding teh tarik kerana tidak biasa atau mungkin berasa kurang selesa pada aroma yang sedikit berbau berbanding teh yang lain.

Namun tahukah anda teh hijau mempunyai pelbagai khasiat terutama meng­aktifkan metabolisme tubuh selain memberi tenaga. Malah ramai berpendapat teh hijau mampu menurunkan berat badan sekiranya diminum secara berkala setiap hari.
Teh hijau adalah di antara olahan teh yang sangat popular di Asia Timur terutama di Jepun. Malah penduduk dunia yang paling panjang umur­nya ditemui berada di pulau Okinawa, Jepun dan didapati ramai penduduknya berusia melebihi 100 tahun malah mereka jarang dijangkiti penyakit. Ini kerana mereka menjadikan minuman ocha iaitu sejenis teh hijau sebagai minuman harian. 

Pada dasarnya bahan pembuatan teh hijau tidak mempunyai perbezaan dengan jenis tanaman teh lain namun teh yang berasal daripada pokok Camelia Sinesis mempunyai cara pengolahan berbeza berbanding teh hitam atau merah yang selepas dipetik akan dikeringkan kemudian mengalami proses pengoksidaan selama enam minggu.

Berbeza dengan teh hijau, sebelum dikeringkan daun teh yang baru dipetik dikukus terlebih dulu sehingga pering­kat oksidasinya berada pada tahap paling minimum.
Menurut Journal Amerika berdasar kajian klinikal Nutrisi mendedahkan ekstrak teh hijau dikenal pasti memberi manfaat untuk mengaktifkan metabolisme dan mening­katkan tenaga. Ini kerana ia mengandungi sejenis bahan polyphenois katekin dalam jumlah yang besar dan mampu membakar lemak sehingga empat peratus dalam tempoh 24 jam selepas meminum teh hijau. 

Malah minuman berkhasiat ini membantu mengatur (mengawal) glukosa, karbohidrat dan mengurangkan peningkatan gula dalam darah sekiranya diambil selepas makan. 
Hasil kajian Universiti Chicago pada tikus yang disuntik ekstrak teh hijau selama tujuh hari mendapati teh ini mempunyai hubung kait de­ngan penurunan nafsu makan. Tikus yang disuntik itu makan kurang sehingga 60 peratus daripada biasa.

 
Walaupun terbukti berkhasiat untuk menurunkan berat badan, namun dengan hanya meminum teh hijau saja tidak akan memberikan hasil yang diinginkan tanpa melakukan senaman atau makan me­ngikut piramid makanan. 

Ini kerana untuk mengurangkan lemak sebanyak setengah kilogram seminggu, seseorang itu harus me­ngurangkan jumlah kalori sebanyak 3,500 kalori. Ini bermakna dengan minum lima cawan teh hijau sehari ia akan hanya membakar 70 hingga 80 kalori sehari dan masih belum mampu mencapai tujuan asal. Oleh itu di samping mengamalkan teh hijau anda juga harus melakukan senaman secara teratur serta mengikut pola makan yang sihat. 
Namun begitu teh hijau masih mempunyai banyak kelebihan berbanding teh lain antaranya: 

Mengurangkan risiko kanser 
Teh hijau mempunyai komponen zat yang mampu melawan sel kanser. Ia mencegah pertumbuhan sel tidak normal ini dan menghasilkan saluran darah baru bagi menggalakkan pertumbuhan sel yang baik. Kajian yang dijalankan menunjukkan teh hijau membantu mengurangkan kanser payu dara, perut, esofagus, kolon dan kanser prostat. 

Mengatasi bengkak mata 
Oleh kerana ia mengandungi antioksida yang tinggi, dengan mengambil dua kantung teh hijau yang sudah digunakan dan diletakkan pada mata selama 10 minit mampu mengatasi masalah bengkak mata. Malah mata menjadi segar dan cerah. 

Antiseptik kulit 
Kandungan semula jadi antiseptik pada teh hijau mampu mengurangkan kegatalan dan bengkak pada kulit; juga luka serta terbakar akibat pancaran matahari. 
Ini boleh dilakukan dengan meletakkan sedikit teh hijau pada luka atau tempat yang terkena gigitan haiwan. 

Melindungi kulit 
Produk mengandungi ekstrak teh hijau mampu melindungi kulit daripada masalah jerawat, gatal dan radang kulit. 

Menurunkan tekanan darah 
Kandungan teanin di dalam teh hijau yang bersifat antihipertensif iaitu mampu membantu menurunkan tekanan darah dan berada pada tahap normal. 

Menguatkan daya ingatan 
Dengan meminum teh hijau dua gelas sehari dikatakan mampu menguatkan daya ingatan anda. 

Awet Muda 
Kandungan vitamin E membuatkan kulit lebih muda. Selain itu minuman ini juga membantu melancarkan peredaran darah sekali gus mengurangkan risiko sera­ngan jantung dan strok.

Artikal nie aku amik dari MyMetro...


Cara aku minum plak, tak pakai gula tau..bancuh guna air panas...bagi sejuk cikit, minum sikit2...jgn minum tak panas plak..baru la sedap perut kte kalo minum agak panas...rasenya agak kelat2 cikit...tp demi nk dpt semua kebaikan minum teh hijau nie..layan je la....lgi pn skrg nie dlm proses nk kurangkan berat badan... byk manfaat kalo minum teh hijau nie...pasnie nk suh encik suami minum plak..hehe

Da~

Belum Sampai Seharian dah Rindu Rinduan

As Salam...

Rindu kembali lagi...ahhh kalo tk kata rindu pn, mmg dah rindu...dpn mata pun still rindu lagi..ahakS...
Walaupun dah kawan dah berzaman2, berkwin pun dah berzaman2..tetap rindu tu tak mungkin hilang..parah betul kan? =p

Hari nie encik suami dah start berkursus...tak smpai sehari pun, rindu dah menjengah hati ni..aduiii jiwang plak aku sejak 2 menjak nie..yek la asyik ditinggalkan...tp tk pe..kalo ade anak2 semua tu kurang la rase kesunyian nye..alhamdulillah ade anak2 yang mengisi ruang kosong tu...walaupun encik suami selalu tinggalkan kami, namun kami tak pernah termiss nk sembang....tiap2 malam kalo encik suami outstation, kami selalu wat video call menggunakan applikasi wechat...nasib ade wifi kt umah...sonok sonok...so anak2 tak la "lupa" kt kami nnti....

Kali nie encik suami akan pegi berkursus di penang dlm 6 hari jugak la...kecian anak2 tak dpt nk berjalan hujung minggu nnti, tp tak pe..umie kan ade, leh la bermain2 kt taman bwah blok kte nnti....=p
asalkan keluar rumah, walaupun kt bwah blok sekali pun tak pe.....janji anak2 dpt hirup udara luar,..tk lah memerap kt umah je kan?

Kemungkinan aku pun dlm hujung tahun nie, akan berkursus kt luar jugak..memandangkan setakat bulan 9 nie kursus aku baru je 5 hari so ade baki lagi 5 hari lagi nk capai KPI..so nk tak nak, mesti name aku naik gak la...lagi pun mmg dah lame rasenye tak gi kursus lama2 nie...emmm if i'm not mistaken, usia anak sulung aku 8 bulan...lepas lahir si adik, smpai skrg nie tak gi kursus lelama..paling lama pun 2 hari itu pun kt opis je...hahahaaaa

Tinggal la aku, anak2 ngan adik lelaki aku kt umah tu...nasib ade gak orang yg tgk2 kami nnti...encik suami, don't worry..kami baik2 saja...habiskan kursus dengan jayanye iek? Umie sentiasa berdoa, abie baik2 saja di tempat orang....ingat kami selalu.. =)



Da~

comel plak tgk mug nie...hehe

tQ google




Krim Ibu Putih

As Salam,

Hye peeps....

Dah hari minggu...tp emosi ok lagi, memikirkan esok still cuti lagik..haha kalo esok dah keje, tak de nye aku nk bersenang2 update blog di hari2 minggu cmnie..tk pernah dlm sejarah aku update blog hari minggu gini..tp hari nie mmg dlm sejarah leer....hahaha

Cuaca plak mendung je rinie...encik suami plak on duty di KL..emmm tinggal la kami ber3 beranak dok umah je..tak tau nk buat mende...so pagi2, sblm masak n sebelum mandi..bersenam dlu..lahh bukan berat mane pun, buat senaman fit kan blik perut yang dah makin mengelebeh nie..nk cite cikit bab2 nk fitkan perut blik...mase memula buat senaman ni, wahhh mmg mencabar betul...biasalah aku nie tak pernah buat senaman perut kaw kaw cm gini..nk jadikkan cerita, esoknye perut aku kesakitan..mmg perit la...nk bangkit dari tido pn payah..terasa tegang kt sekitar perut..tp selepas hari ke 3 semua kembali normal..nk buat senaman tu pn tak jadik masalah dah sekarang nie....tp kalo buat byk kali, terasa sakit la...baru la org kta berkesan...tp sakit nye pun time bersenaman je...haha bak didie alias kta, BEAUTY IS PAIN....

orang perempuan nie normal la..semua nk cantik, ape lagi kalo dah berkawin semua nk maintain mcm waktu muda mudi dulu kan? ini lumrah...tak salah n tak berdosa, asalkan tidak mengabaikan kewajiban sebagai seorang umat islam...ok ok seblm aku mmbebel bab agama, kte tukar topik...

aku skrg nie dok try pakai Krim Ibu Putih...ramai gak orang kt opis pakai krim nie...memula nk try produk SF Beauty..tp ble check kt tenet, aduiii produk nie ade mercury la plak..so tak jadik nk try...so nk try pakai krim nie plak...produk nie mmg cepat kesan dia..org kta kalo produk yg cepat kesan nye ade bahan kimia kan? emmm tp aku yakin cikt kt krim nie..tak tau la nape...aku nk hilangkan jeragat n cela-cela kt muka nie..kalo dah ok, tak pakai bedak la...jimat2...

tp sejak 2  menjak nie, ade yang terperasan muka aku licin je...pakai mekap nipis pn orang kata kulit muka smooth je..nk tau rahsia nye? aku rajin buat scrub muka, pakai mask time hujung minggu...nk cantik kene ade usaha..bila aku bgtau itu rahsianye, dia mengaku malas nk buat scrub muka n pakai mask..so tak leh cakap ape la..pokok pangkal diri sendiri la.nk cantik kene usaha...

selain penjagaan muka tu, kene jaga dalaman gak..skrg nie aku dah makan Jamu..SDM..hehe mmg ketat...malu nk tnye suami, tp diri sendiri bleh rase la...kalo de duit lebih bleh la bli produk kurus plak..tp skrg nie, try pakai korset blik, n kurangkn makan nasik...tp berat tak turun2 gak..fiuhhh pening...don't make it serious la..doing it consistently...in syaa Allah akan ade hasil..sabar lah kuncinye..

Daaaaa.....

First Day

As Salam..

Selamat hari Isnin..Monday Blues~

Alhamdulillah Allah beri kemudahan untuk aku hantar anak kt pengasuh baru dengan lancar...memula bangunkan kakak tukar baju pg td agak susah cikit...dia ingtkan nk tukar baju je, ok la...pastu dia nk tido blik..mase nk baring blik tu, aku bgtau la..umie kene keje..kakak kene dok umah kawan umie iek...ptg umie dtg amik kakak ngan adik, dia terus ckp tak nak tak nak..aduiii cmne nie....dia mmg takut kalo sebut, hantar dia kat makcik..mesti dia ingat makcik yang dlu tu....mmg susah la nk pujuk dia pg td..ditambah lagi dengan ketiadaan encik suami....sabarlah wahai hati....tp alhamdulillah..dlm susah2 tu, Allah beri jalan untuk aku bawak  nk pujuk si kakak...adik ok..tp biasa la kalo bgn pg2, tu ade meragam cikit la..

mase letak adik kt bawah, ade toto, dia tak nk..menangis lagi...mintak buai kt pengasuh..tp buai kene enjut sendiri...susah ckit...adik menangis lagi..kalut dah umie pg tu...so, tnye pengasuh, saya letak buai saya la..mudahkan awak nnti..tkut dia meragam...pengasuh kta, ok! ble letak adik dlm buai dia, dia diam je la...n minum susu..settle bab adik..

Si kakak plak, mase letak kt toto tu, meleleh air mata dia...kecian tgk..tp umie kene kuat...kalo lemah, tk jd la umie nk gi keje..smpai ble pun kakak tk nk letak kt mane2...umie pujuk2 si kakak, smpai dia tak menangis...blik umah kejap amik bantal hello kitty dia..pastu abie tepon, umie pas kt kakak suh dia cakp ngan abie...pastu dia tenang cikit..syukur...ble umie suh bring kt bantal hello kitty tu kakak dah diam n suka dah...tenang hati umie...ptg nnt umie tepon pengasuh baru tu, tnye cmne kakak n adik....hope semuanya ok...

Ya Allah...Kau permudahkanlah jalan aku untuk membesarkan anak2..itulah amanah dan harta dunia akhirat ku Ya Allah...Kau lembutkan lah hati anak2 aku untuk mendengar kata dan menjadi anak2 yang soleh dan solehah....Kau jauhkanlah anak2 aku dari perkara yang buruk dah tidak baik..Kau peliharalah dan lindungilah keselamatan anak2 ku Ya Allah,....amennn ya rabbal a'lamin....



Tq Google

Sujud Syukur...

As Salam....

Hari nie dah masuk hari khamis..rase kejap je dh nk abis minggu nie....tak sabar umie nk blik kg ambik kakak  n adik blik..rindunye bukan main lagi tau!! takat dengar suara je tk hilang rindu lagik...

alhamdulillah...Allah mudahkan jalan umie untuk cara pengasuh untuk kakak n adik...terima kasih gak kt kawan2 yang dah bantu umie untuk cari pengasuh tu...TQ sahabat...walaupun aku akhirnye membuat keputusan tuk hantar anak2 kt pengasuh je bukan taska di sbbkan faktor jauh n abie ade keje luar...kalo abie g ops ( kerja luar) 24 jam, tk dpat la nk anta kakak n adik...so bgi memudhkan umie, abie suh cr pengasuh dekat umah je...lg pn buat sementara je la..kalo taska kt KPM ade kosong untuk kakak n adik, umie akan hantar kt taska je iek....dpt la kakak berkawan nnti...semoga Allah mudahkan jalan umie dn abie untuk besarkan kakak n adik...amennn..

Kalo kakak n adik ade dgn umie, baru la hati tenang kembali...tk pernah berjauhan....kalo kakak dan besar n kawin nnti mcm mane iek? huhu.....jauhnye aku pk...

k la da~



"Sweet memories for the both of you dear, May Allah always be with you"


Lamanye tak jumpa....



Bos lama yang paling aku sayang... =p
akhirnya Allah penuhi hajat aku nk jumpa dengan beliau...huhu
TQ Allah....