Akan Berjauhan

As Salam...

Alhamdulillah sampai di opis dengan selamat n tepat pada masanye...ingtkan dh lambat masuk opis td..fiuuuhhh~

Dah 3 bulan nk masuk 4 bulan anak2 aku tak hantar ke pengasuh..adik ipar yang jaga..tp sejak blik dari bercuti raya 2 minggu lebih, adik ipar tu dah tak nk blik putrajaya dah, tuk jg anak2 aku....memg memula encik suami ade bertanya, ape kta tinggal anak kt kg je...berat rase hati seorang ibu nk tinggal berjauhan dengan anak..ade sekali aku test...mlm blik putrajaya, esoknye dah g amik diorg blik..masuk je rumah terasa sunyi sgt..tiada suara anak2 bermain, berlari ke sana ke mari, mmg tak best la perasaan tu.....so kami pun amik diorg  blik, n suh adik ipar tolong jaga anak2 blik..kmi bukan saja2 nk suh adik ipar tu jga ank2 aku, ade la sbb musababnye....tambahan lagi, takut anak2 jdik mcm dulu..jdi pendiam n memberontak ble kami hantar ke pengasuh yang lama..padehal pengasuh tu dah jg diorg dari bby lagi...dn aku ngan suami tak nak emosi si kakak n si adik terganggu....bkn tak percaya langsung pada pengasuh, tp biar la diorg tinggl dengan keluarga di kampung lgi terjamin....tambahan lagi, mase dlm jgaan pengasuh lama, si kakak pernah jatuh bilik air, atas kecuaian makcik tu..smpai duga terbelah...nasib tak kene jahit....sedih mmg sedih mase tu..marah mmg marah sgt..tp kami terpksa gak hantar anak kami kt dia....sehingga lah adik ipar dtg tuk jg diorg..

mesti korang kta, wat pe nk susahkan org tua kt kampung..diorg dah penat jaga korang  mase kecik kan? biasa la manusia..tp korang tak pernah tahu ape  yang terjdi sebenarnya....mak mertua sendiri pernah kta, bia la mak jg anak2 kamu, mak boring kt umah tak buat pape....tk de sape2 dah..semua dah keje n sekolah...lagi pn skrg mak tak mengasuh ank org dah..mak mertua sendiri ckp, dia tak sanggup nk tgk cucu2 dia org lain jaga..alhamdulillah mak terima dengan hati terbuka..walaupun time tu aku ngn suami tak ckp pn nk tinggalkn  diorg kt kg..

skrg adik ipar tu dah mogok lapar...aku ckp dia buat tak tau je..tk menjawab pun..sedih sgt..mesti dia ingat aku pn terlibat sama dok paksa dia jga anak aku kt sni...tp demi Allah, aku dah ckp ngan suami, kalo org dah tak suka,niat tak de nak jg anak2 kte, bia la...kte susah sama2 senang sama2 dgn anak2 dri menyusahkan org lain..tp suami tetp tak nk terima pendapat aku, dia takut anak2 akan jdi trauma cm dok ngan pengasuh dlu...aku tak nafikan perkara tu pn aku fikirkan juga..tp dari membygkan org dok mengata pasal kte kemudian hari, lagi la aku takut...kecian kt anak2 aku....

setelah pikir pnye pikir untuk menjamin kebahgiaan anak2, aku putuskan biar la anak2 dok kt kg buat sementara waktu.....bia la rindu menjengah, biar la rindu sering bertamu..aku tabah..redha...umie ngan abie bkn tak sayang kakak dan adik, tp ini demi masa depan anak2 umie...umie dan abie syg arriesya dan ariff sgt2...=(

"Ya Allah, Kau tenangkan la hati kami disepanjang kerinduan ini nnti...Kau lindungilah anak2 kami dibawah jagaan mereka...Kau jadikan lah anak2 kami anak2 yang mendengar kata ibu dan bapanya, anak2 yang soleh dan solehah serta anak2 yang sayangkan agama nye...Ya Allah, andaikata perpisahaan ini ada baiknya, Kau permudahkanlah, dan jika perpisahan ini adalah tidak baik buat semua, Kau halanglah...hanya kepada Mu kami berserah Ya Allah..."

amennnn...

4 ulasan:

ima_muz berkata...

Sedihkn nak berjauhan dgn anak...mak aku n mertua ku pun nak jaga anak aku..tp aku x sanggup...seronok kalo mak abah aku offer nak jaga anak aku...rse nak je hantar..tp aku takut dorg merungut kemudian hari...mcm mak kawan aku tu..maknye duk merungut anak dia suruh jaga cucu..tp demi kebaikan emosi dorg hntar jela zura...anak aku smpai skrg ni aku tgk mcm trau ma lg...skrg hntar taska pun still mengamuk takut kat org lg...moga2 anak kte dilindungi allah...ape pun family jaga tu d best zura..kalo mak bapak n mertua aku masih berupaya mmg aku hntar kat dorg...sedihnye ingat kat anak bila sesuatu perkara buruk tu jd...

Tomoyo@Zura berkata...

nk tak nak aku kene redha along..tak penah aku jauh dgn anak2 sejak diorg lahir lagi...aku nk diorg membesar dpn mata...tp nk buat cmne along..aku terpaksa...kimie tkut anak dia jdi pendiam, takut kt org...aku risau nnti dia lgsg tak reti nk berckap..bia la dia bercmpur dngn pakcik makcik dia kt kg...bia dia cerdik cikit..lg pn tak lame long, diorg masuk sekolah nnti aku bwk la dtg sni..blaja kt cni..mgkin time tu semua dah ok....insyaAllah...sedihnye...

ima_muz berkata...

sama la ngan anak aku skrg..sedihnye bila diingat..dah hntar taska tp cikgu mengadu anak aku xnak bergaul..dia nak berpegang je ngan cikgu dia...nak gerak pun payah...xtau dah aku mcm mane nak buat..mungkin kesan trauma dia patah tu x hilang lg...aku pun xtau dah nak wat mcm mane skrg...

Tomoyo@Zura berkata...

kalo ko rujuk pakar, mesti pakar pn kta anak ko kene trauma along..ade kwan aku kt sni pn ank dia trauma smpai demam2 dek kene marah ngan pengasuh di taska...lgsg tk nk anta gi mana2, nk ngn mak dia je...lepas jumpa pakar skrg anak dia dah ok...tu yang aku risau kalo anta pengasuh..pe lagi anak ko...lg trauma la...ko kene byk berckp ngan dia..kene bg dia bergaul blik ngan org2 lain...aku rase kejp je tu...lama2 dia dah ade kwan, dah ok kot..sabar je la iek...Allah sentiasa bersama org2 yang bersabar....