Ujian Allah telah tiba..

As Salam..hye kwan2 sekali....

Sempena Hari Jumaat nie aku amik berkat agar post kali nie memberi sedikit kesedaran kpd kita sebagai khalifah di bumi Allah ini..

Al kisah...ceh cm bercerita je kan? kih3 takpe takpe yang penting ape yang nk disampaikan....

aku bukan bangga aku dah berjaya tukar penampilan aku...tp aku bersyukur sgt sbb Allah dah bagi aku hidayah walaupun org kta, lah sikit je kot...tp besar makne nye buat aku..kemanisan tu hanya empunya diri je yang tahu..yg aku tak leh terima tu, pendapat sesetengah org sekeliling kte nie..suka benar nk mengata, itu ini...bkn kah satu perkara baik jika kite berubah dari baik kepada yang lebih baik? septtnya org yang melihat mendoakan agar perubahan aku nie bkn sekadar tahi2 ayam je, tp insyaAllah kekal smpai aku pergi dijemput Nya..dan secara langsung, org yg melihat tu akan turut serta..kebanyakkan org yg tgk aku berubah dok mengata, eh kenapa dia jd cmtu iek? sbb ape eik dia berubah? Allahuakbar..buruk sgt ke ape yang korg nampak nie? hina sgt ke aku jdi cmne? perlu ke ade sbb tuk berubh? ape lah salahnye korang ckp, alhamdulillah kawan aku dah berubah..tahniah~ insyaAllah satu hari nnti aku pn akan ikut jejak ko...kan sedap kalo aku dgr..nie tak? yg paling aku kecewa sgt ade yang ckp, eh kenapa dia pakai cmtu iek? suami dia pn berubah cmtu gak ke? ya Allah, perlu ke nk buat cmtu..perubahan ini atas tiket individu...nie hak aku..aku yng nk berubah, kenapa nk persoalkan hal suami aku pulak? tk paham la org cmnie...korang penah tgk tak, ade pasangan suami isteri, yang si suami bkn main rock lagi...rambut panjang, tp si isteri bertudung labuh, sampai tudung tu leh buat solat, berjubah...so? korang pk pk la sendiri..

aku pakai tudung labuh nie bkn nak menunjuk2 aku dah berubah, tp tu la yg org pandang kan, yg sebenarnya bagi aku, kalo aku pakai tudung mcm nie, tudung tu bleh ingtkan aku tentang batas2 yang aku perlu jaga, sebagai benteng aku dari buat benda2 tak baik..secara jujurnya, sebelum nie aku bertudung, mmg tutup benda2 yang septtnye kene tutup, tp benda tu masih tk beri kesan pada aku untuk segerakan solat, untuk tidak tingglkan solat..tp alhamdulillah, sejak aku pakai tudung mcm nie, ble nk buat jahat, aku pk, ya Allah ko dah pakai cmnie, tp still nk tinggal solat..tk de guna la ko berubah..ha cmtu la...skrg nie aku cube buat perkara2 wajib dlu, yang sunat, aku akan cube perlahan2..org kta, nk berubah fizikal senang cume kene tahan tohmahan org la~ berubah secara dalaman plak kene buat perlahan2...sbb perkara dalaman nie susah nk ubah, tak bleh drastik sgt..yek la perkara2 tu dah jadi sebati dlm diri, dah jadi darah daging kte..so nk ubah kene buat perlahan2 tp berterusan..insyaAllah..

Semua org berhak berubah ke arah kebaikan...Allah dah bagi peluang untuk kte berubah, kenapa nk tangguh2? kenapa nk kta belum tiba masa? mungkin ade sesetgh org berkata, lah dia tu nk menunjuk2, nk ikut2 org? sedih sgt ble dgr org berkata2 mcm nie? ya Allah "sakit"nya hanya Kau shj yang tahu..tp aku redha..aku dah tau, benda2 nie akan timbul kalo ttb aku pakai mcm nie....seblum aku berubah drastik mcm nie, org tak tau, aku sebenarnya dah berubah sikit demi sedikit..aku berubah slow2..cume org tak perasan je la..tk perlu kot nk war war kan..cukup la niat aku tu je yang penting...tp skrg nie aku mmg betul2 down...aku berdoa agar Allah kuatkan hati aku, beri aku kesabaran yang tahap maksimum..insyaAllah aku yakin janji Allah....

korang sebenarnya tak tahu, aku mase sekolah dlu mmg dari kelas aliran agama, aku ambil bahasa arab sebagai salah satu mata pelajaran wajib pmr aku...dlu sekeliling kawan2 aku mmg bertudung labuh..aku pn...tp biasalah ble dah tak blaja dlm kelas tu lagi, semua tu berubah sikit demi sedikit..ble aku bertudung cm gini blik, bg aku bkn la perkara yang susah sgt...cume hati tu kene tabah kene kuat...insyaAllah...disbbkn pandangan org sekeliling kte..

aku nie bkn la berubah 100% lagi..tp aku cube lah ke arah itu..bkn senang nk senang, bkn susah nk susah..pokok pangkal hati kite je...kalo hati bersih, niat kite betul, insyaAllah jalan untuk berubah tu mudah..percaya pada Allah, yakin pada ketentuan Allah....kpd sapa2 yang bace post aku nie, doakan yg terbaik untuk aku.bkn senang nk puaskan hati manusia nie...susah sgt...tp tak mustahil kan? 

"Ya Allah, Kau kuatkan lah hati hamba Mu yang serba kekurangan ini untuk menempuh dugaan dan cubaan di bumi pinjaman Mu ini..jauhkanlah aku dari fitnah kehidupan dan kematian...rahmatilah hidup ku di dunia..matikanlah aku dlm keadaan yang Kau redhai...lindungilah aku dari sebarang kecelakaan dan  muslihat manusia.."

Amenn...

kredit google~


2 ulasan:

ima_muz berkata...

zura jgn lemah semangat..allah dah bg ko hidayah..teruskan je..manusia ni hanya pandai menilai org tp xtau nilai diri sendiri..biar la ape org nak ckap... ape yg teruk sgt pakai tudung labuh..kalo agak x yakin cuba gayakan ckit dgn bertudung labuh tu..x salah kan..tuk tmbah keyakinan..mungkin gak boleh niat tuk tawan hati suami..jgn takut pada kritikan ...pekakkan telinga..niat kerana allah..insha allah dpat darjat daripada allah...jgn kesahkan pendapat org tu..kte kejar pahala dari allah bukan balasan dari manusia...so teruskan ape yg terbaik..caiyok caiyok..haha...

Tomoyo@Zura berkata...

thanks along~