Tumbesaran Si Kakak dan Si Adik

As Salam...

Post yang ke dua untuk hari ini..ha sekali update 2 post terus..kih3...

NUR DHIA ARRIESYA BINTI NURHAKIMI :

Skrg si arriesya dah masuk 2Y11M, cepat je mase bergerak kan? bln 4 arriesya dah masuk 3 tahun..Ya Allah, pahit manis bersama anak ini sunggh sukar tp penuh dengan kemanisan..anak yang kite kandungkan selama 9 bln 10 hari, sudah membesar dengan tumbesaran yang amat membanggakan...masuk usia 2 tahun arriesya dah pandai kira 1-10 dlm 2 bahasa, malay n english..masuk 2 tahun 8 bulan ( lebih kurang) dah pandai bace A-Z..skrg baru je lepas dari pakai pampers..siang je la..time mlm masih kene pakai pampers lagik..tp perlahan2 aku akan cube jugak tak pakai pampers..so leh la jimat kat situ..alhamdulillah mudah jugak nk ajak kakak tak pakai pampers..walaupun time kte cakp kt dia, "rinie kakak tak pakai pampers tau, kalo nk kencing, bgitau umie" dia buat tak tau je...tp sebenarnye dia paham...syukur dpt anak macm kakak..umie syg sgt kt kakak tau! Proses terbaru, dlm percubaan nk ajak kakak pandai bce doa tidur plak.Doa makan dah pandai walaupun masih pelat..biasa la pelat kanak2 kan...tp dia mmg petah membaca doa tu..tiap mlm sebelum kakak tido, umie bace kan doa tido kt dia...lepas bace doa tido, umie bce plak surah al-fatihah..kengkdg kalo ade mood, kakak akan ikut..insyaAllah kalo umie rajin bce tuk kakak, dlm mase 1-2 bulan nnt, kakak dah pndai bce..heee amennn...

Sejak aku blikan dia telekung kanak2, skrg nie time aku nk solat dia mesti kata" umie nk shemayang"..huhu so aku pakaikan dia telekung n bentang sejadah sebelah aku..dia ikut la ape yang aku buat..ble dia tgk mulut aku terkumat kamit, dia pn sama..siap berbunyi lagi tu..kih3 kelakar nye kakak..nasib umie leh tahan gelak..kalo tak, dah byk kali la umie ulang solat..huhu...sejuk mata umie, ble lepas je selesai solat kakak mintak salam..pas salam,umie kucup dahi kakak..anak bijak...insyaAllah smpi besar kakak mcm tu k! dah nmpak nk jadi ank solehah tu, aku pn pakaikan dia tudung..alhamdulillah buat mase skrg nie, dia tak penah tanggal tudung tu kalo keluar berjalan..kalo dlm keta baru la dia cabut...bagus2!!!

Semoga kakak akan jadik anak solehah umie dan abie k! amenn...

MUHAMAD NAJMI ARIFF BIN NURHAKIMI :

skrg umur adik baru 1Y5M, semua org kta adik lagi besar dari kakak..yek la tgk la adik lahir2 pn dah 4 kg kan? cume skrg nie kakak lagi tinggi dari adik..kalo besar mybe adik lagi besar dri kakak..tambahan plak, si adik minum susu botol lagi..kakak plak minum susu dutchlady je..nk buat mcm mane dok paksa mcm mane sekali pn kalo dia mmg tak nk, tak bleh jugak kan? adik plak dah pndai sebut susu tp dengan sebutan dia la "shushu" kih3 kengkdg lawak pn ade ble dia sebut "shushu" tu..yek la bile sebut perkataan tu mcm tak bergerak mulut dia..just bukak cikit tuk angin keluar..hahaha adik3 dah rupe org tak de gigi depan je..hahahaaaaa....nk makan pn dia sebut mamam..sonok tgk adik makan, kejap je dia telan..bkn kunyah sgt pn makanan tu..adik adik~haaa adik pn dah pandai bce doa tau! siap tadah tgn lagi..tp doa tak abis bace dia dah amenn dlu..hahahaaaa pastu tersenyum2 sumbang... =)

adik tk byk progress sgt..biasa je la..tp yang paling aku susah nk kwl time dia mengamuk..kalo dia dah pegang satu benda tu, jgn mimpi la nak amik..kalo kite rampas gak brg tu, emm mengamuk tak terpujuk la jawab nye...berguling2..kengkdg tu sampai rebahkan bdn kt lantai..adik2!

Kesimpulan :

mase skrg nie la nk rase peluk cium anak puas2 kalo dah besar nnti dah tak de dah...mesti kte teringat2 je kan? kalo org tnye aku, ble nk tambah yang ke3 aku akan jawab insyaAllah kalo ade rezeki...sonok sebenarnye mengandung n melahirkan bby nie tau..byk pahala kte dpt..tp buat mase skrg nie aku nk bahagiakan ke 2 2 org ank aku tu dulu..kalo dah besar, diorg dah sekolah baru la nk tambah lagi sorg ...kesian tgk anak..tkut terabai je nnti..pape pn aku syukur sgt skrg nie dh dpt sepasang..kalo yang ke 3 nnti insyaAllah lelaki kot..hahaha nie aku tgk ramalan org tua la...selebihnya terpulang pd kuasa Allah...amennnn

k la da~


Tiada ulasan: